Scania maakt het in samenwerking met Wezenberg Transport mogelijk om een truck van 50 ton GTW op LNG te laten rijden. Dat betekent dat er nu LZV’s op LNG kunnen gaan rijden. “Als onze klanten Ecocombi’s op LNG kunnen inzetten, dan geeft dat een enorme besparing op brandstofkosten en CO2. Dat is iets wat wij alleen maar kunnen aanmoedigen,” aldus Sales Director Jan de Vries van Scania Nederland B.V. Nadat Scania als eerste vrachtwagenmerk voor de Nederlandse markt een volledige ADR-certificering voor trucks op Liquefied Natural Gas (LNG) introduceerde, wordt daar nu 50 ton GTW aan toegevoegd. Dit maakt LNG ook inzetbaar als brandstof voor Ecocombi’s en geeft een sterke impuls in het verduurzamen van het wegtransport in Nederland.
De Nederlandse wetgeving staat treingewichten tot 50 ton toe en is daarmee ruimer dan de andere Europese landen en dat biedt mogelijkheden. Er is een testperiode georganiseerd in samenwerking met Wezenberg Transport en Scania Research & Developement. Rogier Verkley, directielid van Wezenberg vertelt: “Wij geloven in LNG en in de inzet van Ecocombi’s (LZV’s). Als we die twee combineren dan biedt dat het ultieme voordeel. We werken op die manier zowel op brandstofsoort als op laadvermogen aan een lagere CO2 uitstoot.”
Scania’s 340 pk sterke Euro 6 gasmotor presteert uitzonderlijk goed op het gebied van brandstofverbruik en trekkracht. Deze motor beschikt, met 1600Nm, over het hoogste koppel voor LNG motoren in de markt. Een voertuig met deze motor – of de Scania 280 pk Euro 6 gasmotor – is veel stiller dan een diesel waardoor ze binnen de PIEK-norm valt en Quiet Truck gecertificeerd is. Dit leidt, als distributievoertuig, tot een succesvolle inzet in de stedelijke distributie. Dat is van extra belang bij de dagrandleveringen. Bron: www.scania.nl
Meer weten over rijden op of het tanken van LNG?
Contacteer dan Tom Gisbers van Greenpoint Fuels op het nummer +31 (0)6-11 04 58 19 of via t.gisbers@greenpointfuels.nl voor een vrijblijvend gesprek.