Nieuwe Scania LNG-motor populair in het zware werk

Scania’s 13-liter 410 pk gasmotor maakt een vliegende start, zegt het merk. Vooral voor lange afstanden en zware lasten voorziet de Scania LNG-motor in een groeiende behoefte. Met 410 pk/2.000 Nm is de nieuwe gasmotor geschikt voor vrijwel alle gangbare transporttaken; inclusief de inzet als LZV, in het containervervoer of als bouwvoertuig.

Naast de 9-liter gasmotoren, voor de meer regionale toepassingen, dekt de nieuwe Scania LNG-motor het zwaardere segment met de langere afstanden af. ‘Met de rijkarakteristieken is de LNG-motor een volwaardig alternatief voor de diesel’, zegt Scania. Een aantal vervoerders heeft de shift naar duurzaam transport voortvarend ingezet en als één van de eersten gekozen voor de nieuwe 13-liter gasmotor. Onder hen zijn gerenommeerde bedrijven als Meijndert Trucking en AB Transport Group.

‘LNG-motor eerste serieuze alternatief voor diesel’

Rien Meijndert is duidelijk over zijn keuze voor LNG. ‘LNG is het eerste echte serieuze alternatief voor diesel. Wanneer wij investeren in nieuw materiaal spelen duurzame motieven daarbij een grote rol.’ Meijndert plaatste een order voor vijf nieuwe Scania 13-liter LNG voertuigen in ADR-uitvoering. Scania heeft in 2015 de eerste 340 pk LNG ADR truck bij Meijndert geleverd.

Wat voor Meijndert mede van belang was voor de LNG keuze zijn de sterk gereduceerde emissies die LNG heeft ten opzichte van dieseltrucks. De veel lagere uitstoot van zwavel, stikstof en fijne deeltjes zijn samen met een 50% geluidsvermindering belangrijke factoren.

Scania gasmotor vermengt brandstof en zuurstof volledig

De 13-liter Scania gasmotor werd op 7 november 2017 geïntroduceerd op de Italiaanse beurs Ecomondo. De OC13 is gebaseerd op Scania’s bekende 13-litermotoren en is nieuw ontwikkeld. Scania’s gasmotoren zijn gebaseerd op stoichiometrische verbranding, waarbij brandstof en zuurstof volledig met elkaar worden vermengd. De verbranding wordt in gang gezet met behulp van bougies, zoals bij benzinemotoren het geval is. Het voormengen van de brandstof vindt plaats op de weg naar de cilinders.

Veel trekkracht en directe respons

Deze nieuwe gasmotor is precies de motor waarop veel van onze klanten hebben gewacht’, zegt Jan de Vries, Director Sales bij Scania Nederland. ‘Bij de ontwikkeling is veel aandacht besteedt aan de dieselkarakteristieken van de motor. Net als onze 9-liter gasmotoren heeft hij een fantastische trekkracht en een directe respons op het gaspedaal. Uiteraard dan weer wel met de stille eigenschappen, want ook deze motor is Piek QuietTRUCK gecertificeerd.’ De nieuwe 13-liter gasmotor draait altijd in combinatie met Scania Opticruise, de automatische versnellingsbak van Scania.

Bron: www.bouwmachines.nl

Heeft u interesse in LNG of CNG tanken? Greenpoint kan u hierin voorzien!

Greenpoint exploiteert LNG tankstations in Veghel en (vanaf Q2 ’18) in Oude-Tonge. Neem vrijblijvend contact op met Tom Gisbers, accountmanager voor Greenpoint Fuels, op het nummer +31 (0)6-11 04 58 19 of per e-mail t.gisbers@greenpointfuels.nl.

Overig nieuws

Greenpoint Hysolar waterstof tankstation in Nieuwegein bereikt 5.000 tankbeurten

Het Greenpoint Hysolar waterstof tankstation in Nieuwegein heeft de ka...

Lees verder >

Greenpoint participeert in Zero Emission Shared Smart Hub (ZESS Hub) voor duurzame stadslogistiek

Op bedrijventerrein Westpoort in Groningen wordt de Zero Emission Shar...

Lees verder >

Bouw waterstofstation Oude-Tonge vordert gestaag in… Assen

Wanneer je vandaag langs de Tonnisseweg in Oude-Tonge rijdt, dan is er...

Lees verder >
Top