Q&A met Stan van Kessel over waterstof tankstation Dordrecht

Onlangs werd het Greenpoint waterstof station aan de Laan der Verenigde Naties in Dordrecht op feestelijke wijze geopend. Nadien hadden we even de tijd voor een gesprek met Stan van Kessel, projectmanager bij de Van Kessel groep uit Milheeze, de drijvende kracht achter Greenpoint én de exploitant van het nieuwe waterstof tankstation in Dordrecht.

Waarom bouwen jullie waterstof tankstations?

Stan van Kessel: Wij zijn een brandstoffenhandel en tankstation exploitant. Enkele jaren geleden stond er nog olie in ons bedrijfslogo, er rijden vandaag ook nog veel auto’s op benzine en diesel rond maar ondertussen is iedereen er wel van overtuigd dat dit op termijn schoner kan en moet.

In 2017 zijn wij de weg ingeslagen om tankstations met duurzame brandstoffen te bouwen onder de naam Greenpoint. In eerste instantie waren dat tankstations met schonere alternatieven voor diesel zoals HVO fossielvrije diesel, later kwamen daar laadpleinen en snelladers bij en sinds enkele jaren investeren wij ook in waterstof. Zo exploiteren we sinds 2021 al een waterstof station in Nieuwegein en hebben we inmiddels tankwagens met waterstof rondrijden. We zijn druk doende om nog meer stations te realiseren.

Waren jullie al lang bezig met dit station?

Wanneer je googlet, dan zie je al snel dat het idee en de plannen voor een waterstof tankstation in Dordrecht, die zijn niet nieuw. Je kan de oorsprong zelfs helemaal terugleiden naar 2017, toen binnen de werkgeversvereniging Drechtsteden en met name bij de familie van Twist de eerste gesprekken plaats vonden over het potentieel van waterstof. Daar is destijds het zaadje gepland wat uiteindelijk heeft geleid tot de realisatie van dit station. Dat er zoveel jaren overheen gaan, zegt veel over het innovatieve karakter en de complexiteit van zo’n station.

Je ziet al veel elektrische auto’s rondrijden, maar waterstofauto’s zijn nog zeldzaam. Waarom geloven jullie dan zo in waterstof?

Rijden op waterstof is – naast elektrisch – de enige oplossing voor emissieloze mobiliteit. Grote voordeel is het rij- of beter gezegd het tankgemak: het tanken van waterstof gaat even eenvoudig als benzine tanken. Met een volle tank kan je ook verder rijden dan met een accu. Zo kan je met een volle tank gewoon 700 kilometer rijden.

Zijn er ook nadelen verbonden aan rijden op waterstof?

Grootste nadeel is dat er vandaag nog niet veel tankstations zijn. Dat remt de doorbraak af, net zoals dat destijds bij elektrisch ook het geval was toen er nog niet veel laadpalen waren. Dat kip-ei verhaal willen we met dit tankstation graag doorbreken.

Rijden er al veel waterstof auto’s rond?

Momenteel zijn er zo’n 650 waterstof aangedreven auto’s geregistreerd in Nederland, met name Hyundai’s en Toyota’s. De plaatselijke Toyota Louwman en Hyundai H-Point dealerbedrijven in Dordrecht zijn dan ook erg enthousiast over dit nieuwe waterstof tankstation. Het feit dat zij, toen dit station alleen nog maar op papier bestond, al verschillende auto’s hebben verkocht én afgeleverd, zegt veel over hun geloof in rijden op waterstof.

Wat is kenmerkend voor dit station?

Kenmerkend voor dit station is dat het een ondergrondse installatie is. Een waterstof tankstation heeft best een grote technische installatie. Die bevindt zich nu onder het grondniveau waardoor de visuele impact op de omgeving nihil is. Op dit station kunnen zowel auto’s als zware voertuigen waterstof tanken. Een tankbeurt voor een auto duurt ongeveer 3 minuten, dus dat is heel vergelijkbaar met benzine tanken.

Welke partijen waren betrokken bij dit station?

In de eerste plaats Marijn en Rob van Twist die jaren geleden al het potentieel van waterstof als duurzame energiebron zagen en wat het potentieel en voordeel daarvan zou kunnen zijn voor Dordrecht. Hun ondernemerschap ligt aan de basis van wat er vandaag staat.

Verder onze technische partner Hystream die echt pionierswerk hebben geleverd in de ontwerpfase, vergunningstraject, bouw en oplevering van dit station.

Ook werkgeversvereniging Drechtsteden en Stroomlijn, de organisatie die personenvervoer organiseert in de Drechtsteden, speelden een belangrijke rol. Samen zijn zij de kartrekkers van het H2 Fieldlab project dat binnenkort een pilot voor personenvervoer met een waterstof bus gaat doen in het centrum van Dordrecht.

Wij zijn ervan overtuigd dat waterstof een belangrijke rol gaat spelen in de verduurzaming van mobiliteit en verkeer in de Drechtsteden. En met dit station willen we daar een bijdrage aan leveren.

Greenpoint waterstof tankstation bevindt zich aan de Laan der Verenigde Naties 113 in Dordrecht (inrit via het naburige BP tankstation). Bekijk deze video voor een impressie van het station:

Overig nieuws

Greenpoint opent laadplein voor e-trucks in Veghel

Het nieuwe laadplein voor elektrische trucks bij Greenpoint Veghel, ge...

Lees verder >

Koning Willem-Alexander opent groene waterstof productiestation Hysolar

In aanwezigheid van Koning Willem-Alexander vierden de initiatiefnemer...

Lees verder >

Koning opent op 4 oktober productiestation voor groene waterstof in Nieuwegein

Hysolar B.V. opent op 4 oktober haar nieuwe productiestation voor groe...

Lees verder >
Top